Dissertations mentored
D1 Meissner H.G. 1982: Steuerg dynamischer Systeme aufgrund bildhafter Informationen. Kurzfassung
D2 Eberl G. 1987: Automatischer Landeanflug durch Rechnersehen. Kurzfassung
D3 Wünsche H.-J. 1987: Erfassung und Steuerung von Bewegungen durch Rechnersehen. Kurzfassung.
D4 Zapp A. 1988: Automatische Straßenfahrzeugführung durch Rechnersehen. Kurzfassung
D5 Mysliwetz B. 1990: Parallelrechnerbasierte Bildfolgeninterpretation zur autonomen Fahrzeugführung. Kurzfassung
D6 Otto K.-D. 1990: Linear-quadratischer Entwurf mit Strukturvorgabe. Kurzfassung
D7 Schell F.-R. 1992: Bordautonomer automatischer Landeanflug aufgrund bildhafter und inertialer Meßdatenauswertung. Kurzfassung
D8 Uhrmeister B. 1992: Verbesserung der Lenkung eines Luft-Luft-Flugkörpers durch einen abbildenden Sensor. Kurzfassung
D10 Schick J. 1992: Gleichzeitige Erkenng von Form und Bewegung durch Rechnersehen. Kurzfassung
D11 Hock Ch. 1994: Wissensbasierte Fahrzeugführg mit Landmarken für autonome Roboter. Kurzfassung
D12 Brüdigam C. 1994: Intelligente Fahrmanöver sehender autonomer Fahrzeuge in autobahn-ähnlicher Umgebung. Kurzfassung
D13 Schmid M. 1994: 3-D-Erkenng von Fahrzeugen in Echtzeit aus monokularen Bildfolgen. Kurzfassung
D14 Kinzel W. 1994: Präattentive und attentive Bildverarbeitungsschritte zur visuellen Erkennung von Fußgängern. Kurzfassung
D15 Baader A. 1995: Ein Umwelterfassungssystem für multisensorielle Montageroboter.
D16 Schiehlen J. 1995: Kameraplattformen für aktiv sehende Fahrzeuge. Kurzfassung
D17 Thomanek F. 1996: Visuelle Erkennung und Zustandsschätzung von mehreren Straßenfahrzeugen zur autonomen Fahrzeugführung. Kurzfassung
D18 Behringer R. 1996: Visuelle Erkennung und Interpretation des Fahrspurverlaufes durch Rechnersehn für ein autonomes Straßenfahrzeug. Kurzfassung
D19 Müller N. 1996: Autonomes Manövrieren und Navigieren mit einem sehenden Fahrzeug. Kurzfassung
D20 Fagerer Ch. 1996: Automatische Teleoperation eines Tracking- und Greifvorgangs im Weltraum, basierend auf Bilddatenauswertung. Kurzfassung
D21 Schubert A. 1996: Synthese diskreter Zustandsregler durch eine Verbindung direkter und indirekter Methoden. Kurzfassung
D22 Werner S. 1997: Maschinelle Wahrnehmung für den bordautonomen automatischen Hubschrauberflug. Kurzfassung
DDInf Dickmanns Dirk 1997: Rahmensystem für die visuelle Wahrnehmung veränderlicher Szenen durch Computer. Diss. UniBw München, Fak. Informatik Zusammenfassung
D23 Maurer M. 2000: Flexible Automatisierung von Straßenfahrzeugen mit Rechnersehen. Kurzfassung
D24 Rieder A. 2000: Fahrzeuge sehen – Multisensorielle Fahrzeugerkennung in einem verteilten Rechnersystem für autonome Fahrzeuge. Kurzfassung
D25 Lützeler M. 2002: Fahrbahnerkennung zum Manövrieren auf Wegenetzen mit aktivem Sehen. Kurzfassung
D26 Gregor R. 2002: Fähigkeiten zur Missionsdurchführung und Landmarkennavigation. Kurzfassung
D27 Pellkofer M. 2003: Verhaltensentscheidung für autonome Fahrzeuge mit Blickrichtungssteuerung. Kurzfassung
D28 Von Holt V. 2004: Integrale Multisensorielle Fahrumgebungserfassung nach dem 4-D Ansatz. Kurzfassung
D29 Siedersberger K.H. 2004: Komponenten zur automatischen Fahrzeugführung in sehenden (semi-) autonomen Fahrzeugen. Kurzfassung
D30 Hofmann U. 2004: Zur visuellen Umfeldwahrnehmung autonomer Fahrzeuge. Kurzfassung
Ground vehicles
[1] Dickmanns E.D. 1980: Untersuchung und mögliche Arbeitsschritte zum Thema „Künstliche Intelligenz: Rechnersehen und –steuerung dynamischer Systeme“. HsBwM / LRT / WE 13 / IB 80-1 (18 S.) textpdf
[2] Meissner H.G. 1982: Steuerung dynamischer Systeme aufgrund bildhafter Informationen. Kurzfassung
[3] Meissner HG; Dickmanns ED 1983: Control of an Unstable Plant by Computer Vision. In T.S. Huang (ed): Image Sequence Processing and Dynamic Scene Analysis. Springer, Berlin, pp 532-548
[4] Dickmanns E.D., Zapp A. 1986: A Curvature-based Scheme for Improving Road Vehicle Guidance by Computer Vision.
In: ‚Mobile Robots‘, SPIE Proc. Vol. 727, Cambridge, MA, pp 161-168
[5] Dickmanns E.D. 1986: Computer Vision in Road Vehicles – Chances and Problems. ICTS-Symp. on „Human Factors Technology for Next-Generation Transportation Vehicles“, Amalfi, Italy. Abstract, pdf
[6] “1987a: State of the art review for ‘PRO-ART, 11 170 Integrated approaches’. UniBw M/LRT/WE 13/IB/87-2 (limited distribution)
[7] “ 1987b: 4-D-Dynamic Scene Analysis with Integral Spatio-Temporal Models. 4th Int. Symp. on Robotics Research, Santa Cruz. In: Bolles RC; Roth B 1988. Robotics Research, MIT Press, Cambridge, pp 311-318. pdf
[8] “ , Zapp A.1987c: Autonomous High Speed Road Vehicle Guidance by Computer Vision. 10th IFAC World Congress Munich, Preprint Vol. 4, 1987, pp 232-237. pdf
[9] “ 1987d:Object Recognition and Real-Time Relative State Estimation Under Egomotion. NATO
Advanced Study Institute, Maratea, Italy (Aug./Sept) In: A.K. Jain (ed): Real-Time Object Measurement and Classification. Springer-Verlag, Berlin, 1988, pp 41-56 Abstract
[10] Dickmanns E.D.; Graefe V.; Niegel W. 1987: Abschlussbericht Definitionsphase PROMETHEUS Pro-Art, pp. 1-18. pdf
[11] Roland A., Shiman P. 2002: Strategic Computing: DARPA and the Quest for Machine Intelligence, 1983–1993. MIT Press
[12] Dickmanns E.D.; Graefe V. 1988: a) Dynamic monocular machine vision. Machine Vision and Applications, Springer International, Vol. 1, pp 223-240. b) Applications of dynamic monocular machine vision. (ibid), pp 241-261 Abstract , Excerpts pdf
[13] Dickmanns E.D. 1989. Detroit, Aug. 23. Invited keynote talk, IJCAI on ‚The 4-D approach to real-time vision’ (11:10 – 12:40 a.m.); including several videos with experimental results.
[14] Dickmanns E.D., Christians T. 1989: Relative 3-D-state Estimation for Autonomous Visual Guidance of Road Vehicles. In T. Kanade et al (eds): ‚Intelligent Autonomous Systems 2‘, Amsterdam, Dec. Vol. 2, pp 683-693; also appeared in: Robotics and Autonomous Systems 7 (1991), Elsevier Science Publ., pp 113-123 pdf
[15] Dickmanns E.D. 1989: Subject-Object Discrimination in 4-D Dynamic Scene Interpretation by Machine Vision. Proc. IEEE-Workshop on Visual Motion, Newport Beach, pp 298-304. pdf
[16] Dickmanns E.D.; Mysliwetz B.; Christians T. 1990: Spatio-Temporal Guidance of Autonomous Vehicles by Computer Vision. IEEE-Transactions on Systems, Man and Cybernetics, Vol. 20, No. 6, Special Issue on Unmanned Vehicles and Intelligent Robotic Systems, pp 1273−1284.
[17] Schick J.; Dickmanns E.D. 1991: Simultaneous Estimation of 3-D Shape and Motion of Objects by Computer Vision. IEEE Workshop on Visual Motion, Princeton, N.J., pdf
[18] Dickmanns E.D.1988a: An Integrated Approach to Feature Based Dynamic Vision. Int. Conference on Vision and Pattern Recognition (CVPR), Ann Arbor, 1988, pp 820-825.
[19] “1991: Dynamic vision for locomotion control – An evolutionary path to intelligence. CCG-lecture. pdf
[20] Dickmanns E.D.1992: A General Dynamic Vision Architecture for UGV and UAV. Journal of Applied Intelligence 2, pp. 251-270 Abstract (plus Introd.)
[21] Dickmanns E.D.; Mysliwetz B. 1992: Recursive 3-D Road and Relative Ego-State Recognition. IEEE-Transactions PAMI, Vol. 14, No. 2, Special Issue on ‚Interpretation of 3-D Scenes‘, Feb. pp 199-213 Abstract (plus Introd.)
[22] Dickmanns E.D.1993: Expectation-Based Dynamic Scene Understanding. In A. Blake and A. Yuille (eds): ‚Active Vision‘, MIT Press, Cambridge, Mass., 1993, pp. 303-335
[23] Four contributions in Masaki (ed) 1994: Proc. of Int. Symp. on Intelligent Vehicles ’94, Paris, Oct.
a) Dickmanns E.D.; Behringer R.; Dickmanns D.; Hildebrandt T.; Maurer M.; Thomanek F.; Schiehlen J.: The Seeing Passenger Car ‚VaMoRs-P‘. pp 68-73 Abstract, pdf
b) Thomanek F.; Dickmanns E.D.; Dickmanns D.: Multiple Object Recognition and Scene Interpretation for Autonomous Road Vehicle Guidance. pp. 231-236 Abstract
c) Von Holt: Tracking and Classification of Overtaking Vehicles on Autobahnen. pp 314-319 d) Schiehlen J.; Dickmanns E.D.: A Camera Platform for Intelligent Vehicles. pp 393-398
[24] Dickmanns E.D.; Müller N. 1995: Scene Recognition and Navigation Capabilities for Lane Changes and Turns in Vision-Based Vehicle Guidance. Control Engineering Practice, 2nd IFAC Conf. on Intelligent Autonomous Vehicles-95, Helsinki. pdf
[25] Mandelbaum R., Hansen M., Burt P., Baten S. 1998: Vision for Autonomous Mobility: Image Processing on the VFE-200. In: IEEE International Symposium on ISIC, CIRA and ISAS
[26] Baten S.; Lützeler M.; Dickmanns E.D.; Mandelbaum R.; Burt P. 1998: Techniques for Autonomous Off-Road Navigation. IEEE Intelligent Systems, Vol. 13, No. 6, pp 57-65
[27] Albus J.S., 2000: 4-D/RCS reference model architecture for unmanned ground vehicles. Proc. of the International Conference on Robotics and Automation, San Francisco, April 24-27
[28] Albus J.S., Meystel A.M. 2001: Engineering of Mind. – An Introduction to the Science of Intelligent Systems. Wiley Series on Intelligent Systems
[29] Dickmanns, E.D. 1997: Vehicles Capable of Dynamic Vision. Proc. 15th International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI-97), Vol. 2, Nagoya, Japan, pp 1577-1592 Abstract (with Introduction)
[30] Dickmanns E.D.1998: Expectation-based, Multi-focal, Saccadic Vision for Perceiving Dynamic Scenes (EMS-Vision). In C. Freska (ed.): Proc. in Artificial Intelligence, Vol. 8, pp 47-54
[31] Dickmanns E.D., Wuensche H.-J. 1999: Dynamic Vision for Perception and Control of Motion. In: B. Jaehne, H. Haußenecker and P. Geißler (eds.) Handbook of Computer Vision and Applications, Vol. 3, Academic Press, pp 569-620 Content (and Introd.)
[32] Dickmanns E.D. 1999: An Expectation-based, Multi-focal, Saccadic (EMS) Vision System for Vehicle Guidance. In Hollerbach and Koditschek (eds.): ‚Robotics Research‘ (The Ninth Symposium), Springer-Verlag, Extended_abstract
[33] Five contributions to EMS-Vision in the Proceedings of the Internat. Symposium on Intelligent Vehicles (IV’2000), Dearborn, (MI, USA), Oct. 4-5:
a) Gregor, R., Lützeler, M., Pellkofer, M., Siedersberger, K.H. and Dickmanns, E.D.: EMS-Vision: A Perceptual System for Autonomous Vehicles. pp 52-57 pdf
b) Pellkofer, M., Dickmanns, E.D.: EMS-Vision: Gaze Control in Autonomous Vehicles. pp 296-301 pdf
c) Lützeler, M. und Dickmanns, E.D.: EMS-Vision: Recognition of Intersections on Unmarked Road Networks. pp 302-307 pdf
d) Gregor, R., Dickmanns, E.D.: EMS-Vision: Mission Performance on Road Networks. pp 468-473; pdf
e) Hofmann, U.; Rieder, A., Dickmanns, E.D.: EMS-Vision: Application to Hybrid Adaptive Cruise Control. pp 468-473 pdf
f) Siedersberger K.-H., Dickmanns E.D: EMS-Vision: Enhanced Abilities for Locomotion. pdf
[34] Gregor R., Lützeler M., Dickmanns E.D. 2001: EMS-Vision: Combining on- and off-road driving. Proc. SPIE Conf. on Unmanned Ground Vehicle Technology III, AeroSense ‘01, Orlando (FL), April 16-17, pp. 329-440 Abstract (and part of Introd.)
[35] Gregor R., Lützeler M., Pellkofer M., Siedersberger K.-H., Dickmanns E.D. 2001: A Vision System for Autonomous Ground Vehicles with a Wide Range of Maneuvering Capabilities. Proc. ICVS, Vancouver, July
[36] Siedersberger K.-H.; Pellkofer M., Lützeler M., Dickmanns E.D., Rieder A., Mandelbaum R., Bogoni I. 2001: Combining EMS-Vision and Horopter Stereo for Obstacle Avoidance of Autonomous Vehicles. Proc. ICVS, Vancouver, July
[37] Pellkofer M., Lützeler M., Dickmanns E.D. 2001 : Interaction of Perception and Gaze Control in Autonomous Vehicles. Proc. SPIE: Intelligent Robots and Computer Vision XX; Oct., Newton, USA, pp 1-12 Abstract (and Introd.)
[38] Pellkofer M., Lützeler M. and Dickmanns E.D. 2001: Vertebrate-type perception and gaze control for road vehicles. Proc. Int. Symp. on Robotics Research, Nov., Lorne, Australia pdf
[39] Gregor, R., Lützeler, M., Pellkofer, M., Siedersberger, K.H. and Dickmanns, E.D. 2002: EMS-Vision: A Perceptual System for Autonomous Vehicles. IEEE Trans. on Intelligent Transportation Systems, Vol.3, No.1, March, pp. 48 – 59
[40] Dickmanns E.D. 2002: Expectation-based, Multi-focal, Saccadic (EMS) Vision for Ground Vehicle Guidance. Control Engineering Practice 10 (2002), pp.907 – 915
[41] “2001/2002: Komplexes technisches Auge aus normalen CCD-Sensoren zur dynamischen Umgebungserfassung. In R.-J. Ahlers (Hrgb): 7. Symposium „Bildverarbeitung 2001“ (Veranstaltg verschoben auf Juni 2002), Techn. Akad. Esslingen, Nov. 2001, S. 163-172.
[42] Pellkofer M., Dickmanns E.D. 2002: Behavior Decision in Autonomous Vehicles. Proc. of the Int. Symp. on ‚Intell. Veh.‘02‘, Versailles, June
[43] Pellkofer M., Lützeler M. and Dickmanns E.D. 2003: Vertebrate-type interaction of perception and gaze control for autonomous road vehicles. In: Jarvis R.A. and Zelinski A.: Robotics Research, The Tenth International Symposium. Springer Verlag, pp.271-288
[44] Dickmanns E.D. 2003: Expectation-based, Multi-focal, Saccadic Vision – (Understanding dynamic scenes observed from a moving platform). In: Olver P.J., Tannenbaum A. (eds.): ‘Mathematical Methods in Computer Vision‘, Springer-Verlag, pp. 19-35
[45] Pellkofer M, Hofmann U., Dickmanns E.D. 2003: Autonomous cross-country driving using active vision. SPIE Conf. 5267, Intelligent Robots and Computer Vision XXI: Algorithms, Techniques, and Active Vision. Photonics East, Providence, Rhode Island, Oct.
[46] siehe A.3.9. Vamors Mision performnce
Air vehicles
[47] Dickmanns E.D.; Eberl G. 1987: Automatischer Landeanflug durch maschinelles Sehen. Jahrestagung der DGLR (DGLR-Jahrbuch 1987), Berlin, pp 294-300
[48] Dickmanns E.D. 1988: Computer Vision for Flight Vehicles. Zeitschrift für Flugwissenschaft und Weltraumforschung (ZFW), Vol. 12 (88), pp 71-79. pdf (text excerpts)
[49] Schell F.-R.; Dickmanns E.D. 1989: Autonomous Automatic Landing through Computer Vision. AGARD Conference Proc. No. CP-455: Advances in Techniques and Technologies for Air Vehicle Navigation and Guidance, Lissabon, May, pp 24.1−24.9
[50] Dickmanns E.D.; Schell F.-R. 1992: Visual Autonomous Automatic Landing of Airplanes. AGARD Symp. on Advances in Guidance and Control of Precision Guided Weapons, Ottawa, May. pdf
[51] Schell F.-R.; Dickmanns E.D. 1992: Autonomous Landing of Airplanes by Dynamic Machine Vision. Proc. IEEE-Workshop on ‚Applications of Computer Vision‘, Palm Springs, Nov/Dec
[52] Schell F.-R.; Dickmanns E.D. 1994: Autonomous Landing of Airplanes by Dynamic Machine Vision. Machine Vision and Application, Vol. 7, No. 3, pp 127-134
[53] Fürst S.; Werner S.; Dickmanns D.; Dickmanns E.D.
1997: Landmark navigation and autonomous landing approach with obstacle detection for aircraft. AeroSense ’97, SPIE Proc. Vol. 3088, Orlando FL, April 20-25, pp 94-105.
[54] Fürst S., Dickmanns E.D.: A vision based navigation system for autonomous aircraft. Robotics and Autonomous Systems 28, 1999, pp 173-184
[55] Werner S.; Buchwieser A.; Dickmanns E.D. 1995: Real-Time Simulation of Visual Machine Perception for Helicopter Flight Assistance. Proc. SPIE – Aero Sense, Orlando, FL, April
[56] Werner S.; Fürst S.; Dickmanns D.; Dickmanns E.D. 1996: A vision-based multi-sensor machine perception system for autonomous aircraft landing approach. Enhanced and Synthetic Vision AeroSense ’96, SPIE, Vol. 2736, Orlando, FL, April, pp 54-63
[57] Fürst S., Werner S., Dickmanns D.; Dickmanns E.D.
1997: Landmark Navigation and Autonomous Landing Approach with Obstacle Detection for Aircraft. AGARD MSP Symp. on System Design Considerations for Unmanned Tactical Aircrcraft (UTA), Athens, Greece, October 7-9, pp 20-1 – 20-11 pdf
Space applications
[58] Dickmanns E.D.; Wünsche H.-J. 1985: Drehlage-Regelung eines Satelliten durch Echtzeit-Bildfolgenverarbeitung. In H. Niemann (ed): Mustererkennung 1985, Informatik Fachberichte 107, Springer-Verlag, pp 239-243
[59] Dickmanns E.D.; Wünsche H.-J. 1986: Satellite Rendezvous Maneuvers by Means of Computer Vision. Jahrestagung der DGLR, München, Okt. 1986. In: Jahrbuch 1986 Bd. 1 der DGLR, Bonn, pp 251-259.
[60] Dickmanns E.D.; Wünsche H.-J. 1986: Regelung mittels Rechnersehen. Automatisierungstechnik (at), 34 1/1986 pp. 16-22
[61] Fagerer C.; Dickmanns D.; Dickmanns E.D. 1994: Visual Grasping with Long Delay Time of a Free Floating Object in Orbit. 4th IFAC Symposium on Robot Control (SY.RO.CO.’94), Capri, Italy, pp 947-952 Abstract
Publications after retirement
(general surveys, image feature extraction) [62] Dickmanns E.D. 2001: Efficient Computation of Intensity Profiles for Real-Time Vision. Proc. Workshop ‚Robot Vision 2001‘, Auckland, Febr.
[63] “ 2001: Fahrzeuge lernen sehen. Broschüre (139 S.) und CD (mit ~ 40 Minuten Videoclips) zu 25 Jahren Forschung und Lehre an der UniBwM, Okt. Abstract (Cover, Inhalt)
[64] “ 2002: Sehende Fahrzeuge – UniBwM setzte jahrelang Maßstäbe. Hochschulkurier UniBwM, Nr 14 / April, S. 13 – 22.
[65] “ 2002: The development of machine vision for road vehicles in the last decade. Proc. of the Int. Symp. on ‚Intell. Veh.‘02‘, Versailles, June, pdf
[66] “ 2002: Vision for ground vehicles: history and prospects. Int. J. of Vehicle Autonomous Systems (IJVAS), Vol.1, No.1, pp. 1 – 44. Abstract
[67] “ 2002: Expectation-based, Multi-focal, Saccadic (EMS) Vision. NORSIG-2002. Proc. 5th Nordic Signal Processing Symposium, Tromsoe – Trondheim, Oct. 2002
[68] “ 2002: Zukünftige Wahrnehmungsfähigkeiten sehender Fahrzeuge. Proc. 11. Aachener Kolloquium ‘Fahrzeug- und Motorentechnik‘, Band 2, Okt. 2002, S. 1192-1204
[69] “ 2002: Neue Erklärungsmöglichkeit zur Frage des Geistes? Forschung & Lehre, 10/2002, S. 546-547 [70] “ 2003: Chapter 6.43.36 „Automation and
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[71] “ 2003: An advanced vision system for ground vehicles. Proc. Workshop ‚In Vehicle Cognitive Computer Vision System‘, ICVS Graz, April
[72] “ 2003: A General Cognitive System Architecture Based on Dynamic Vision for Motion Control. Proc. The 7th World Multi Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, (SCI) July, Orlando. Abstract
[73] “ 2004: Dynamic Vision Based Intelligence. AI-Magazine, Vol. 25, Nr. 2, Summer 2004. pp. 10-30. Abstract
[74] “ 2004: Three specific stages in visual perception for vertebrate-type dynamic machine vision. ACIVS, Brussels (CD).
[75] “ 2004: A Third-Generation Dynamic Vision System for Vehicle Guidance. NATO Research and Technology Agency, System Concepts and Integration (SCI) Panel, – Task Group 118. Rom, Oct. 2004 (Automation Technologies and Application Considerations for Highly Integrated Mission Systems)
[76] “ 2005: Vision: Von Assistenz zum autonomen Fahren. In Maurer und Stiller (Hrg).: ‚Fahrerassistenzsysteme mit maschineller Wahrnehmung’. Springer Verlag, (2005), pp. 203-237.
[77] Dickmanns E.D., Wuensche H.-J. 2005: (chapter 6): Advanced Sensing Techniques for Automated System Applications: Perception based on Dynamic Vision. Contribution to NATO-RTA, June
[78] “ 2006: Nonplanarity and efficient multiple feature extraction. Proc. Int. Conf. on Vision and Applications (Visapp), Setubal, Febr. 2006 (8 pages) pdf
[79] Dickmanns E.D. 2007: Dynamic Vision for Perception and Control of Motion. Springer-Verlag, April, (474 pages.) Abstract , Content
[80] “ 2008: Corner Detection with Minimal Effort on Multiple Scales. Int. Conf. on Vision and Applications (Visapp), Madeira, Jan. (6 pages) pdf
[81] “ 2008: Generalized Nonplanarity Features. UniBwM / LRT / TAS / TR 2008-08
[82] “ 2009: Detaillierte visuelle Umgebungserkennung durch vereinheitlichte Extraktion von Kanten, Ecken und linear schattierten Flecken. In Maurer und Stiller (Hrg): ‚Fahrerassistenzsysteme mit maschineller Wahrnehmung’. Springer Verlag,
[83] “ 2011: After-Dinner-Talk at AGI-11 in Mountain View (4th International Conference on ‘Artificial General Intelligence’, Google-Center, Aug.8), California. A slide- and video-clip show under the heading “Dynamic Vision as Key Element for Artificial General Intelligence”; displayed in YouTube with introduction (till 4:20 [min:sec]) and discussion (from 1:04 [h:min])
http://www.youtube.com/watch?v=YZ6nPhUG2i0
[84] “ 2012: Detailed Visual Recognition of Road Scenes for Guiding Autonomous Vehicles. pp. 225-244, in Chakraborty S. and Eberspächer J. (eds): Advances in Real-Time Systems, Springer, (355 pages)
[85] “ 2013: Maneuvers as Knowledge Elements for Vision and Control. IEEE-Workshop on Robot Motion Control, July 2013, Wasowo (Posen), pp. 42-47, Abstract , pdf
[86] “ 2015: BarVEye: Bifocal active gaze control for autonomous driving. VISAPP 2015, Berlin, March, pp. 428-436 (presented as posters) Abstract
[87] “ 2015: Knowledge Bases for visual Dynamic Scene Understanding. VISAPP 2015, Berlin, March, pp. 209-215, (presented as posters) Abstract
[88] “ 2015: Contributions to Visual Autonomous Driving. A Review.
a) Part I: Basic Approach to Real-time Computer Vision with Spatiotemporal Models (1977 till 89) pdf
b) Part II: PROMETHEUS and the 2nd-generation System for Dynamic Vision (1987 till 1996) pdf
c) Part III: Expectation-based, Multi-focal, Saccadic (EMS-) Vision (1997 till 2004) pdf
[89] Dickmanns E.D. 2015: Buchbesprechung ‘Autonomes Fahren – Technische, rechtliche und gesellschaftliche Aspekte‘, Daimler Benz Stiftung, Hrsg.: M. Maurer, J. C. Gerdes, B. Lenz, H. Winner; Verlag Springer. pdf
[90] Dickmanns E.D. 2017: Entwicklung des Gesichtssinns für autonomes Fahren – Der 4-D Ansatz brachte 1987 den Durchbruch. In VDI-Berichte 2292: AUTOREG 2017, VDI Verlag GmbH (ISBN 978-3-18-092233-1 (S. 5-20) pdf
[91] Dickmanns E.D. 2019: Fahrzeuge lernen Sehen – Der 4-D Ansatz brachte 1987 den Durchbruch. Naturwissenschaftlichen Rundschau.
[92] Dickmanns E.D. 2020: May a Pair of ‘Eyes’ Be Optimal for Vehicles Too? In Electronics 2020, 9, 759
https://doi.org/10.3390/electronics9050759 (This article belongs to the Special Issue ‘Autonomous Vehicles Technology’)